رواية ما قبل العاصفة الفصل الرابع 4 بقلم سمر احمد


 رواية ما قبل العاصفة الفصل الرابع 4 بقلم سمر احمد


_ انتي ايه اللي جابك هنا ياولية انتي

_ حسنية بتوتر :- هكون بعمل اي يعني 

_قمر :- مالك اتوتري كدا ليه 

_ سما بنت حسنية  جت من وراها :- وتتوتر ليه يا بنت ابويا كنت حاسة بشوية سخونة جاية تكشف عليا  وانتي عايزاني امو،ت عشان تلهفي كل حاجة لوحدك 

_ قمر :- شالله تمو'توا انتو الاتنين ونخلص منكم 

_ حسنية :- بتقولي حاجة 

_ قمر :- بقول ربنا يشفيها 

_ حسنية :- وانتي بقا بسلامتك بتعملي اي 

_ قمر :- انتي عارفة اني بهتم بصحتي فكنت بتابع هنا وبعمل تحاليل كل فترة بطمن على نفسي ، ايوا امال  مين يهتم بشركة بابا

_ حسنية بعصب'ية :- جتك بو انتي وابوكي يلا يبت يا سما 

_____

حسنية :- الحمد لله انك جيتي ف الوقت المناسب يبت 

_ سما :- عيب عليكي يما 

_ حسنية :- اول ماتروحي جهزي كدا فرختين حلوين لابوكي وسيبلي انا الباقي 

_ سما :- كنت نفسي اقولك بلاش بس هو اللي دايما كان بيعمل فرق وفضل ست قمر علينا ولا كأننا عياله من لحمه ودمه 

_ حسنية :- ولا تزعلي نفسك يبت من النهاردة كل حاجة هتبقى باسمكم وتدلعوا اخر دلع 

____

_ في المستشفى ، عدي  بقلق :- هي مرات ابوكي عرفت حاجة 

_ قمر :- لا اطمن مش لازم حد يعرف عشان ابني يفضل ف حضني 

_ عدي :- بس االولية دي مش  ساهلة انا خايف تعرف وتبوظ كل حاجة 

_ قمر :- اطمن اول ماابني يطلع من هنا هيفضل ف الاوضة ومحدش هيشوفه لحد ماتعدى فترة على جوازنا ونقول اني خلفت ونمنع حد يشوفه برضوا واهو امايكبر محدش هيميز أنه أكبر سنة 

_ عدى :- ايوا يعني وأبوه مش هيعرف 

_ قمر :- أبوه ده هو اللي لعب بيا ولسة اللي هعمله فيه اكتر 

_ عدى :- من غير أذية متنسيش أن ده اخويا 

_ قمر :- انا مش قتا'لة قت'لة اطمن 

___ 







_ في بيت حسنية 

_ حسنية  دخلت المطبخ على سما :- جهزتي الفراخ  يا سما 

_ سما :- وحمرتها وظبطها ياماما 

_ حسنية :- طب اطلعي انتي واول ماابوكي ياجي بلغيني

_ سما :- حاضر ياماما 

 __ شوية وأبو قمر جه من الشركة ونادى على حسنية :- ياحسنية انتي فين 

_ سما :- ماما في المطبخ من الصبح يابابا ياعيني واقفة على رجلها بتجهزلك الاكل 

_ ابو قمر :- يااه امك دي حاسة بيت دانا جاي مي'ت من الجوع 

_ سما :- في ثانية يابابا هقولها تجبلك الاكل 

_ابو قمر :- ياريت 

_ سما :- طيارة 

_ سما دخلت على امها المطبخ :- ماما بابا جه وعايز ياكل 

_ حسنية :- جهزي السفرة وانا جاية وراكي

_ سما :- حاضر ياماما 

_ جهزوا السفرة وقعدوا ياكلوا ، ابو قمر :- انتي ليه حطالي الاكل دا كله ياحسنية هو انتي عرفاني اني بقدر اكل الكمية دي 

_ حسنية بخب'ث:- كل ورم عضمك دانت طول النهار ف الشغل 

_ ابو قمر :- سبحان مغير الاحوال

_ سما :- يعني دا غلط ماما انها عايزة تغذيك 

_ ابو قمر :- يبت دايما واقفة مع امك كدا مفيش مرة تنصفيني ، طب الله يسمحلها قمر عليها كلام انما ايه يرد الروح 

_ سما قامت بعصب'ية :- قمر قمر قمر هو انت مخلفتش غير قمر مفيش حاجة بتعجبك غير الست قمر هو احنا مش عيالك ؟! اي سدت النفس دي انا طالعة اوضتي

_ ابو قمر :-  شوفي قلة الادب 

_ حسنية :- انت دائما اللي كاسر نفسهم 

_ ابو قمر :- ماهو بسبب تربيتك 

_ حسنية :- طب ياخويا كل 

_ ابو قمر :- مش عارف ليه أما كلت حسيت بوجع ف بطني وجسمي 

_ حسنية أما اتاكدت إن مفعول الس'م بدأ يشتغل :- تلقاك بس عشان مكلتش من الصبح كل ياخويا كل 

_ شوية وبعدها صر'خ أبوا قمر :- في حر'قان ف كل جسمي وبطني بتتق'قطع 

_ حسنية قامت مسحت بوقها بفوطة ووقفت وراه وهو ساند على السفرة :- خليها تتق'طع كمان شوية 

_ ابو قمر :- اطلبي الدكتور ياحسنية 

_ حسنية :- ونطلبه ليه والعلاج معايا 

_ ابو قمر :- علاج اي بس ابعتي للدكتور مش قادر 

_ حسنية :- ليه دانا حتى مهنش عليا العشرة والعيش  والملح ومرضتش  احطلك الس'م كله 

_ ابو قمر مسك نفسه ولف ناحيتها وحط أيده على رقبت'ها :- انتى بتقولي اي ياولية انتي 

_ حسنية  بعدت أيده وجابت ورق كانت حطاه على الكرسي اللي جنبها من غير ماابو قمر ياخد باله وقالت:- نزل ايدك ياراجل ياشايب ايوا انا س'ميتك ولو ممضتش على الورق ده مش هديك الازازة دي 

_ ابو قمر :- اخف بس وشوفي هعمل فيكي اي ....هاااتي الازازة 

_ حسنية :- مش هتاخدها غير أما تمضي على تنازل بكل حاجة لاولادى 

_ ابو قمر بت'عب :- مش همضي قمر ليها حق زيهم حرام عليكي 

_ حسنية :- يبقى هتم'وت وبرضو عيالي اللي هتاخد كل حاجة 

_ ابو قمر حط رأسه على السفرة وبدأ يتوج'ع اوي  ، حسنية جابت القلم والورق قدامه ومسكته القلم :- امضي 

_ ابو قمر بصلها بغ'ضب وتعب وبعدها بص للورق ورفع القلم وحطه على الورق وبصلها 

_ حسنية :- ايوا كدا يلا امضي شاطر 

_ ابو قمر  حط القلم على مكان امضته ولسة هيمضي و..........


#الرابع

#ماقبل_العاصفة

#سمراحمد

#كاتبة_الظلام


                 الفصل الخامس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×